Legitimarea meritocrației în a doua jumătate a sec. XIX și a corolarului ei, concurența, impune fiecărui individ o anumită strategie în edificarea traiectoriei profesionale. Dobândirea atuurilor decisive în competiția cu semenii devine o problemă concretă a existenței, determinând astfel adoptarea unor conduite sociale menite să contribuie la succesul personal. Studierea acestor strategii necesită un demers analitic extrem de complex tocmai datorită imensului număr de variabile ce trebuie luate în discuție (variabile de ordin demografic, social, cultural, politico-ideologic, financiar, genealogic etc), dar și a elementelor ce configurează calitățile morale și spirituale ale individului; este evident că structura bio-psihologică reprezintă un suport fundamental ce nu poate fi neglijat într-un atare demers.
În
cazul universitarilor este mult mai dificil de a întreprinde o analiză
sistematică, întrucât principiul meritocratic intră în concurență cu numeroase
alte sisteme. Dincolo de reușita școlară, ce rămâne totuși o determinantă
personală, se impun și mecanisme exterioare ale selecționării și ale perenității
șanselor de acces la vârf deoarece, în fond, principiul meritului și al
capacității are o valoare mai mult simbolică decât reală. Încă cel puțin doi
factori sunt de importanță hotărâtoare: șansa conjuncturală și strategia
matrimonială. În cadrul universităților, fiecare disciplină științifică își are
propriile reguli de funcționare ce sunt supuse unei mobilități deosebit de
complexe. Accesul în rândurile corpului universitar se bazează, în primul rând,
pe o selecție intelectuală prealabilă. Faptul acesta dă naștere unei concurențe,
unei lupte între indivizi, fiecare gândind să devanseze potențialii rivali
printr-un cumul de diferențe, decisive în funcție de conjunctura momentului. Iar
principalul factor circumstanțial rezidă și în evoluția morfologică a câmpului
universitar: impunerea unor noi discipline și crearea de catedre, vacantarea lor
în timp (prin pensionări, decese, suspendări), întemeierea unor instituții
superioare de învățămant etc. Cât privește strategiile matrimoniale, acestea ne
apar în cele mai multe cazuri drept un argument esențial, argument ce
condiționeză viitoare conduite sociale, cu reverberații de neimaginat uneori:
mariajul contribuie la întregirea capitalului social inițial, constituindu-se
astfel un ansamblu unitar de resurse existente sau potențiale, întemeiat pe
funcționarea unei rețele durabile de relații mai mult sau mai puțin
instituționalizate care crează legături permanente și utile. Altfel spus,
căsătoria este produsul unor strategii de investiție socială conștientă sau
inconștientă, orientate spre instituirea sau reproducerea unor relații direct
utilizabile pe termen scurt sau lung.
Abordarea unui asemenea subiect ar putea aduce lămuriri considerabile în tot
ceea ce a însemnat la noi viața publică, al cărei resort intim se bazează, fără
îndoială, pe viața privată. Reușita mariajului este una din condițiile
fundamentale care va face din anumiți indivizi întemeietorii ori continuatorii
unei dinastii sau, dimpotrivă, eșecul va constitui o piedică în calea oricărei
ascensiuni. Iată de ce piața matrimonială este unul din locurile privilegiate în
care se negociază, se transmite și se realizează diversele tipuri de „moșteniri”[1],
iar acțiunea de a face un bun mariaj angajează totalitatea persoanei, cu
întregul ansamblu de atribute[2].
Dacă pe de o parte, prin căsătorie, se dezvoltă un sistem de schimb
interfamilial bazat pe reciprocitate (potențială), în care funcția de asigurare
nu este neglijabilă, pe de altă parte nu putem omite și alte semnificații:
mariajul, mai mult decât un angajament social, crează un fel de ordine
prin care viața indivizilor capătă sens. Din această perspectivă, el este
definit ca locul central de autorealizare, de dobândire a identității și de
structurare normativă a societății înconjurătoare[3].
Iată de ce indivizii găsesc în organizarea familială un principiu de funcționare
relativ atrăgător și avantajos, chiar dacă diversele substitute (intelectuale,
politice, mondene, hoby etc.) concurează binele și serviciile produse printr-o
unitate domestică și duc adeseori la o discontinuitate afectivă.
Problema ce ne-o punem este de a degaja, prin analiza componentelor sociale,
economice și conjuncturale, diversele tipuri de mariaj sesizabile în sânul
corpului universitar din intervalul 1860-1960 și a discerne schimbările ce au
loc sub acest aspect. Ne-am oprit mai întâi asupra universitarilor întrucât
acest grup, spre deosebire de alte categorii sociale, manifestă o mai mare
deschidere și mobilitate, inaugurând pe plan matrimonial configurații evident
înnoitoare – fapt caracteristic societăților moderne.
În
stadiul actual al interesului față de această temă demersul nu este deloc ușor.
Biografiile existente sau notițele redactate în diverse enciclopedii ori
dicționare au sacrificat informații utile, făcându-le deseori inoperante.
Lipsesc așadar tocmai acele instrumente de lucru comode și clare, care să
permită accesul la două tipuri de informații: date sociale și prosopografice, ce
ar da putința unor comparații în timp și spațiu social; date calitative
(bibliografie sumară, opțiuni politice și ideologice, credințe religioase,
activități extrauniversitare etc), care să faciliteze cercetarea contextului
social și ideologic. Cu minime excepții, cea mai mare parte a monografiilor
dedicate intelectualilor români ce au ocupat o catedră universitară trec sub
tăcere sau tratează superficial capitolul referitor la mariaj. Abordat doar sub
forma unui element de inventar, subiectul a lăsat aproape întotdeauna deoparte
originile sociale ale soție, cuantumul aportului dotal, eventualele avantaje
rezultate din legăturile de rudenie, dinamica schimbărilor intervenite într-o
familie de-a lungul mai multor generații prin intermediul căsătoriei, fapt ce
exclude stabilirea pe aceste baze a unui tablou general, socio-istoric, al strategiilor
matrimoniale.
Este cât se poate de limpede că în această primă etapă a cercetărilor,
realizarea unui recensământ exhaustiv al elitelor intelectuale, cu toate
informațiile necesare analizei, devine imposibilă. Putem totuși întocmi o
clasificare generală a marilor tipuri de strategii pornind de la câteva
eșantioane, tipuri concrete bine cunoscute. Acest mod de analiză va oferi însă o
imagine abstractă pe plan individual întrucât, în realitate, evaluarea trebuie
făcută global, ținând cont de ponderea atuurilor și handicapurile celor doi
parteneri, de ierarhia valorilor ce-i caracterizează, de regulile matrimoniale
ce domină epoca etc.
Am
luat în discuție cazul lui Nicolae Iorga deoarece sesizăm o varietate a
elementelor ce compun mecanismul selecționării soțiilor în rândul elitei
intelectuale, oferind totodată acea asimetrie ce confirmă – prin comparație –
caracterul dominant al funcției de ascensiune socială. Căsătoriile lui N. Iorga
sunt doar momente, în lungul proces de acumulare, de punere în valoare –
eventual de conversie – a capitalurilor dobândite sub diverse forme. Abordarea
de față nu va aduce prea multe informații noi sub aspectul erudiției, ci va
urmări să constituie o meditație suplimentară pentru viitoarele sistematizări.
*
Biografia lui Nicolae Iorga înregistrează faptul că la 15 aprilie 1890 s-a
căsătorit cu Maria, fiica lui Vasile Tasu, consilier la Curtea de Casație[4].
Informația, cu toate amănuntele ceremoniei suficient reflectate în presa locală[5],
încununează un șir de evenimente din adolescența viitorului cărturar, evenimente
ce au monopolizat temporar atenția mediului intelectual ieșean.
Născut la 5 iunie 1871 în Botoșani[6]
și provenind dintr-o familie ale cărei lipsuri materiale sunt permanente după
decesul tatălui, avocatul Nicu C. Iorga, Nicolae și fratele său Gheorghe rămân
în grija mamei, Zulnia, care își asigură traiul modest dintr-o pensie de 40-60
lei pe lună, din ajutorul acordat de rude și minimele câștiguri realizate din
croitorie. Urmând strălucit studiile liceale la Botoșani și Iași, cu numeroase
accese de nesupunere față de regulamentele și conveniențele școlare – ceea ce
i-a atras sancțiuni administrative –, Nicolae Iorga se impune treptat
congenerilor ca un tânăr deosebit, cu remarcabile însușiri intelectuale[7].
După absolvirea Liceului Național din Iași, situându-se pe primul loc cu media
9.24, Iorga se înscrie la 27 septembrie 1888 printre studenții facultății de
litere a Universității din localitate, devenind și bursier al Școlii Normale
Superioare. Asistăm acum la o evoluție fulgerătoare, reușind ca în doar 12 luni
să-și treacă examenele materiilor pe trei ani, iar la 19 decembrie 1889 să
devină licențiat „magna cum laude”8.
Dincolo de lupta care s-a dat atunci în favoarea „fenomenului Iorga”, un fapt
trebuie reținut: crearea unui mit ce-i va domina pe contemporani și care venea
să confirme în epocă atât de râvnita și apreciata valoare a capitalului
intelectual. Indiferent de imaginea furnizată mai târziu de Iorga în
O viață de om așa cum a fost (1935) și preluată apoi de biografii săi (cu o
genealogie strălucită, ce coboară înrudirile până la voievozi ca Vasile Lupu,
Gheorghe Ștefan, Istratie Dabija, Șerban Cantacuzino, Constantin Brâncoveanu
ș.a., sau cărturari precum Grigore Ureche, Miron Costin, Constantin Cantacuzino,
Manolache Drăghici etc)9.
În realitate, pe la 1890, într-o vreme când asistăm la
declinul elitei nobiliare ereditare și la ascensiunea noilor elite
financiare și intelectuale10,
N. Iorga ocupa din punct de vedere social o poziție modestă. Iar în cazul acesta
doar capitalul intelectual putea oferi șansa reușitei în ierarhia sistemului.
Un
rol hotărâtor în crearea imaginii lui legendare a avut A. D. Xenopol, profesor
la Universitatea ieșeană, cu intime relații în rândul intelectualilor locali și
cu evidente veleități de mentor în cadrul recent întemeiatei „Societăți
științifice și literare”, în al cărei organ publicistic, „Arhiva”,
avea să tipărească N. Iorga începând cu 1890. Xenopol are, de altfel, ideea
organizării unui banchet în cinstea lui Iorga (24 decembrie 1889), la care a
participat întreg corpul profesoral al Universității, în frunte cu rectorul N.
Culianu11, și tot el aranjează
tânărului absolvent o audiență la junimistul Th. Rosetti, ministru al Cultelor
și Instrucțiunii pe atunci, aflat la Iași în ianuarie 189012.
„Fără să mă întrebe nimeni – mărturisește Iorga – dacă vreau să fac politică și
în ce club am de gând să mă înscriu, fără să mi se ceară nici un fel de servicii
pe viitor, mi s-a promis ajutor pentru a merge în Italia”13,
fapt îndeplinit cu maximă promptitudine și prin mijlocirea lui Iacob Negruzzi.
Că ajutorul acordat de junimiști – N. Culianu, Șt. Vârgolici, I. Caragiani ș.a.
– a fost dezinteresat este doar o aparență. S-a evidențiat deseori politica
Junimii de atragere a elementelor capabile și promițătoare din punct de vedere
intelectual, de a le acorda stipendii și a le plasa în poziții ce controlau
diverse pârghii ale statului14.
Fără îndoială că Iorga avea merite excepționale, dar un alt congener al său,
Ovid Densușianu, ce a reușit aceeași performanță – de a termina facultatea în
doar un an și jumătate (1893) –, ocupând și el apoi o poziție dominantă în
panteonul culturii române, nu s-a bucurat de aceleași onoruri și facilități,
chiar dacă tatăl său, Aron, era profesor la facultatea de litere din Iași; se
afla însă de cealaltă parte a baricadei junimiste.
Încheindu-și în mod strălucit studiile, cel puțin două probleme se puneau în
fața lui Iorga și a susținătorilor săi: pe de o parte, obținerea unei burse în
străinătate și dobândirea, mai apoi, a unei catedre universitare; pe de alta,
asigurarea unei confortabile situații materiale.
În
atingerea celor două deziderate nu erau suficiente doar însușirile intelectuale.
Trebuiau elaborate, conștient ori nu, anumite strategii, din care cea
matrimonială a fost imediată. Faptul că N. Iorga, în scurta lui studenție,
fusese îndrăgostit de o colegă la aceeași facultate, Ecaterina C. Botez, era în
toamna lui 1889 deja de notorietate. Mărturie stau scrisorile bunilor săi colegi
și prieteni Dimitrie Evolceanu și Petre Fântânaru15.
Născută la 30 martie 1866 în com. Miroslava (jud. Iași), Ecaterina Botez
provenea dintr-o familie de mici proprietari agricoli, din care doar unchiul
Gavrilă Botez dobândise o oarecare poziție în cadrul corpului ofițeresc (în 1866
avea gradul de căpitan)16.
O astfel de căsătorie nu putea aduce nimic bun lui Iorga, decât griji
suplimentare. Or, fiind cunoscut temperamentul viitorului istoric, dominat de o
mare ambiție și orgoliu, un eventual „eșec“ trebuia anulat printr-o căsătorie ce
putea să-i asigure atuurile esențiale în cadrul proiectelor ulterioare.
Nu
avem mărturii directe, dar informațiile ce le deținem deja indică evident că A.
D. Xenopol este mijlocitorul și susținătorul căsătoriei lui Iorga cu Maria Tasu17.
Se apela la o alianță locală, cu o familie ce constituia un factor favorabil
lărgirii legăturilor cu mediul intelectual și politic ieșean, legături de mare
importanță pentru Iorga în acel moment.
Membru fidel al societății „Junimea” din 1872, Vasile Tasu18
era unul din „cei trei români” (alături de G. Panu și Al. Lambrior), care
împreună cu A. D. Xenopol aveau să dea un nou impuls interesului asupra istoriei
naționale, într-o ambianță ce la începuturi se arăta refractară față de acest
domeniu. Ani de-a rândul prim președinte al Tribunalului din Iași, profesor
suplinitor la catedra de Drept civil roman
a Universității locale (între 15 octombrie 1874-1 aprilie 1876 și 1 iunie
1880-15 aprilie 1881), iar mai apoi consilier la Curtea de Casație19,
Tasu ocupa așadar un loc de frunte în ierarhia oficialităților ieșene. De
altfel, la scurt timp după anunțarea intențiilor matrimoniale, Iorga își face
apariția alături de viitorul socru la înmormântarea lui Ion Creangă – moment ce
a reunit o parte din prietenii și cunoscuții defunctului: A. C. Cuza, C. D.
Anghel, V. M. Burlă, Artur Stavri, C. Evolceanu ș.a. Prin intermediul lui Tasu
începe să publice, din februarie 1890, în „Lupta”, gazeta condusă de G. Panu, și
tot prin acesta cunoaște pe Ion Luca Caragiale, proaspăt căsătorit cu
Alexandrina Burelly și stabilit temporar la Iași20.
Este un moment în care, prin intermediul primei generații de junimiști, Iorga
realizează legături profitabile pentru viitorul carierei sale.
Faptul nu scapă neobservat congenerilor ieșeni, ceea ce determină pe fostul
coleg de facultate, Petre Fântânaru, să-i prezinte atmosfera într-o epistolă din
23 martie 1890: „La noi, printre băieți, se cam cunosc gândurile tale. Mulți mă
întreabă veșnic ce mai știu în această afacere de dragoste a ta. Le răspund că
nu pricep nimic. Nu tocmai cu ochi blânzi privesc ei lucrurile, ar dori să nu se
întâmple așa cum dorești; de ce? Răspunsul îl dau fără multă judecată,
bazându-se, pretind ei, pe precedente, că totul ce faci este numai o cerință în
a satisface vanitatea ta”21.
Momentul căsătoriei venea într-o perioadă de mare strâmtoare materială a văduvei
Zulnia Iorga, mama viitorului istoric. Mult peste posibilitățile ei de venit se
consumaseră pe taxele lui George, fratele mai mic al lui N. Iorga, elev la
școala militară din Iași (300 lei plătiți în ianuarie 1890). La 23 martie Zulnia
reușea să-i trimită fiului ce urma să plece în Italia doar 40 de lei (aproape
echivalentul pensiei lunare), bani împrumutați de la Spiru Hasnaș din Botoșani,
prieten al familiei22.
Or, căsătoria venea tocmai la timp. Vasile Tasu îi oferă pentru început, pe
langă stipendiul de la stat, suma de 800 lei, iar apoi, lunar, câte 100-200 lei23.
În afara sprijinului material, Vasile Tasu este cel care se pune neobosit în
mișcare pentru a asigura un viitor ginerelui său. Corespondența dintre cei doi
dezvăluie acest lucru: intervine deseori pentru ritmicitatea și suplimentarea
bursei; dă sfaturi în ce privește relațiile lui Iorga cu oamenii influenți ai
epocii; reglează afacerile ginerelui cu diversele reviste în care își tipărește
producțiile; urmărește și influențează chestiunea concursului la catedra de
istorie universală, apelează personal la Take Ionescu, B. P. Hașdeu, T.
Maiorescu, J. Negruzzi, D. A. Sturdza, A. D. Xenopol, I. Caragiani, Ionescu-Gion
ș.a., în vreme ce proaspăta soție juca – în peregrinările europene ale cuplului
– rolul de „secretar general” al istoricului în formare24.
Iată cum surprinde Teoharie Antonescu atmosfera familială a cuplului Iorga,
aflat la Dresda (1893), descriere ce evidențiază și un succint portret al
cărturarului în formare: „Șade cu nevasta în mansardă, o odaie mică și două
paturi, cu un lighean murdar și negre pervazurile dinăuntru, ar trebui să fie
alb, cu o masă lungă și o masă peste masa roasă ori de molii, ori cârpită ca
ciorapii mei de mămița. De sofa nu mai vorbesc, că prea era urâtă; mi-era frică
să mă așez pe dânsa de teama unor locuitori foarte puțin comozi. Lucrurile așa
de bătrâne, ar fi păcat să n-aibă asemeni locatari necuviincioși și mărunți.
Gătesc în casă; doamna Iorga a făcut o omletă pe o tigăiță încălzită cu spirt.
Untul nu l-a fiert odată cu ouăle, dar mi l-a adus pe un tăleruț. […] Am mâncat
numai ouăle în corpul cărora am avut bucuria să găsesc și un fir lung, creț și
gros, de culoare cam roșcată; prin urmare al cui, că d-na Iorga are părul cu
totul negru? Plăcerea acestei noi descoperiri m-a silit să mă opresc la drumul
jumătate al mesei mele. Ș-apoi era fum și aer de bucătărie. […] Aoleu, și Iorga
ce om! Cu cât intru în mai deaproape legături cu dânsul și-l studiez mai cu
deamănuntul, tot nu mă pot dezbăra de ideile rele ce am asupra lui. Deocamdată
câteva note în această direcție. Vorbeam despre articolul meu trimis lui Xenopol
și încă neapărut, el lăsând vorba, care fără îndoială mă interesa mai mult pe
mine, începe să mi se plângă că Xenopol e nemulțumit de articolul lui din Revue historique
făcut ca recenzie asupra voluminoasei istorii asupra românilor. […]
O altă observație este cea următoare, mai rea pentru sufletul tânărului. Vorbeam
despre noile cărți apărute în limba română. Iorga cu o insistență curioasă îmi
prezenta o Crestomație de Beldiceanu
sau nu știu de cine, ieșită în ediția Șaraga cu 1 leu volumul. Era o carte
foarte neplăcută și la aspect, și la cuprins. Autorul nu părea să aibă un gust
destul de ales, de fin în copierea bucăților mai de valoare. Am citit pe sărite
și am închis-o foarte în grabă; îmi venise strașnic să casc. Pe la sfârșitul
volumului era o dare de seamă, sau scurte notițe biografice asupra autorilor
români. Fiindcă de vreo trei ori mi-a deschis-o, cam tot pe la aceeași pagină,
de curiozitate am citit, ca să văd la ce ține el tot mereu în același loc ca să
fie cartea citită. Era notița biografică asupra lui Iorga. […] Ieșea din notiță
că Iorga e un scriitor de o «erudiție
și finețe, și inteligență»
surprinzătoare”25.
Întoarcerea lui N. Iorga în țară coincide cu ocuparea catedrei de istorie
universală a Facultății de litere și filosofie din București (1 noiembrie 1894),
ca suplinitor pentru început, moment ce deschide o nouă etapă în biografia
cărturarului.
Relațiile cu soția sunt armonioase, corespondența și diversele informații
dezvăluind o atmosferă familială perfectă26.
Până spre finele anului 1899 nimic nu lăsa de bănuit în raporturile dintre cei
doi. În vreme ce Maria manifesta – bunăoară la 3 octombrie 189927 – o deosebită grijă față de
soțul ei aflat în străinătate („mata nu sta în frig, spune să facă focul” sau
„spune dacă să-ți trimit [dulceața], fie cea de smeură, că eu ți-o trimit, tot
pentru mata o păstrez” etc), Iorga scria la numai o lună lui Ion Bianu: „nu-ți
poți închipui ce înfiorător de nenorocit sunt. Destul să-ți spun că, deși-mi
trăiesc copiii, eu nu mai am familie”28.
Nu știm concret la ce se referea Iorga, dar momentul marchează începutul unei
perioade de mari insatisfacții. Articolele publicate de el în „L’indépendance
roumaine”29,
ce vizau personalități consacrate ale culturii române precum B. P.
Hașdeu, V. A. Urechia, Gr. G. Tocilescu, A. D. Xenopol ș.a., au generat o
veritabilă coaliție împotriva criticului, ajungându-se până la propunerea
excluderii din Academie. Focul concentric al adversarilor mergea chiar și la
chestiuni de ordin familial.
Pe
acest fond are loc și divorțul de Maria, la inițiativa lui N. Iorga,
invocându-se „traiul rău”, „abaterile sale de la datoriile conjugale” și
„insulte grave” ce i s-au adus. Nu insistăm asupra procesului de divorț din 16
octombrie 1900, derulat într-un timp record. Și nici asupra depoziției
martorilor care au urmat întocmai indicațiile avocatului Stavri Predescu30.
Reținem doar că Iorga se baza în fața instanței pe mărturiile lui Ioan Bogdan și
D. Evolceanu, colegi de profesorat la Universitatea bucureșteană, ale lui Ștefan
Orășanu, student al lui Iorga și funcționar la Biblioteca Academiei, tot prin
grija acestuia, și nu în ultimul rând pe complicitatea președintelui completului
de judecată31.
Deși sursa intimă a problemelor conjugale rămane inexplicabilă ca în multe alte
cazuri, divorțul lui N. Iorga apare ca o etapă în urmărirea realizării atât a
dezideratelor intim personale, cât și a celor sociale. Așa cum reiese din
corespondența lui cu Catinca Bogdan din octombrie-noiembrie 1900, divorțul de
Maria devenea în plan personal șansa unei „noi vieți”32
nu numai prin modificarea raporturilor sociale. În fond, mariajul și divorțul
sunt două mijloace care permit atingerea aceluiași rezultat: împlinirea
personală, fericirea. Din această perspectivă, fragilitatea căsătoriilor nu se
datorează direct problemelor sentimentale, ci sunt expresia aspectului
prometeian al reprezentărilor sociale asupra fericirii33.
Divorțul lui Iorga nu apare ca anormal, chiar dacă este imprevizibil până la
mijlocul anului 1900. El devine în mod funcțional necesar atunci când
traiectoria istoricului nu mai corespundea premiselor inițiale, când obiectivele
ce au dus la căsătoria cu Maria Tasu au fost atinse; utilitatea asocierii nu mai
era evidentă și se impunea ca Iorga să joace o altă carte, într-un context
diferit. Sub acest aspect, divorțul și un nou mariaj pot fi interpretate ca un
indice de bună integrare socială și de un bun „tonus” psihologic pentru el.
Așadar, desfacerea primei căsătorii se produce în urma unei tensiuni între
proiectul cultural matrimonial inițial imaginat de N. Iorga și interacțiunea
socială ulterioară în care a plonjat istoricul. La 1900 lui Ioga îi lipsea
protecția eficientă împotriva agresiunilor pe care de altfel le dezlănțuise,
protecție bazată pe relațiile familiale de tip „burghez” ce presupuneau
existența unei rețele de legături durabile și utile, capabile de reproducere și
extindere, de a oferi profituri materiale sau simbolice.
Dacă lipsa unor informații nepărtinitoare ne face dificilă configurarea
adevăratelor motive ale divorțului, iar cele existente sunt unilaterale și în
vădită contradicție cu tonul și semnele desprinse din corespondența purtată de
Iorga cu mama și soția sa, rămâne să căutăm alte elemente ce ar putea contribui
la limpezirea unora din cauze.
Încă din vara anului 1899 N. Iorga se afla la Brașov, lucrând asiduu în arhivele
de aici pentru elaborarea volumului de Istoria
literaturii române din sec. al XVIII-lea. Cu acest prilej, vizitează des
casa părintească a slavistului Ioan Bogdan, unde va cunoaște o parte din membrii
familiei34, intelectuali rafinați ce
știau să creeze o atmosferă intimă și prietenească. De altfel, un an mai tarziu,
aflat la Iași, Iorga simțea lipsa unui mediu de care se atașase mult: „Vai, ce
oameni sunt românii de aici și ce puțin vă seamănă vouă de acolo! Ce
neprimitori, ce brutali mi se par… Cei mai mulți nu-ți pot vorbi zece vorbe fără
a-ți spune o grosolănie… Cu cât pățesc mai multe din acestea, cu atat mi-e mai
drag să mă gândesc la șezătorile de
seară de la Brașov”35
. Și nu întâmplător, în vara lui 1900 va locui vizavi de casa Bogdanilor, pe
strada Cacova de Sus, nr. 8 (azi Constantin Brâncoveanu). Deși nedivorțat, dar
zdruncinat de atmosfera conjugală („la început dispreț, neglijență, tăcere;
fereala cea mai strașnică de a spune un cuvânt mai bun și mai cald, un cuvânt de
iubire; apoi tolerarea unui bărbat care n-are defecte”36),
Iorga se atașează inițial de Maria, „bună dăscăliță” și cu faimă intelectuală,
fiica mai mare a familiei și care, conform uzanțelor vremii, era cea dintâi
îndreptățită la căsătorie. Pe neaștepate însă interesul se îndreaptă spre
Ecaterina, recent întoarsă acasă din Budapesta, unde absolvise Institutul
pedagogic Erzsébet37.
1900 devine un an plin de neliniști și incertitudini pentru Iorga, generate de
răceala Catincăi. Cele 131 de epistole expediate de Iorga acesteia, intervenția
fraților ei, Ioan, Gheorghe și Alexandru, precum și a prietenului Andrei Bârsan,
vor duce la finalitatea mult așteptată38.
Astfel, la 4/17 februarie 1901, în biserica Sfântu Nicolae din Scheii
Brașovului, a avut loc cununia, naș fiindu-le Al. Tzigara-Samurcaș39.
O
asemenea alianță familială nu era fără semnificații. Originar din Șcheii
Brașovului, Ioan Bogdan este primul din cei 11 copii ai unei familii care prin
intermediul învățăturii și al înrudirilor a ocupat un loc dominant în mediul
intelectual românesc40.
Din frații acestuia s-au remarcat:
Gheorghe Bogdan-Duică, profesor la liceul „Dimitrie Cantemir” din București,
care prin anii 1898-1900 se afla în foarte strânse relații cu Titu Maiorescu și
se bucura de un bun renume pentru pertinentele studii de critică literară, fapt
ce-i va aduce numirea, în 1919, ca membru al Academiei Române și profesor la
Universitatea din Cluj; Ștefan,
profesor la Facultatea de farmacie din București; Alexandru, doctor în filologie, profesor la liceul românesc din
Brașov; Iordan, absolvent al
Facultății de farmacie; Aurel, ofițer
ajuns până la gradul de general; iar dintre surori Elena,
căsătorită cu avocatul Dumitru Pop, și Lucia-Augusta,
căsătorită cu un ofițer (Herman Seicher) și o vreme colaboratoare a lui Iorga.
Dintre toți, Ioan Bogdan este cel mai strălucit reprezentant al familiei, iar
înrudirea cu Nicolae Iorga a jucat un rol însemnat în viața intelectuală din
primele decenii ale veacului nostru. Specialist în filologia slavo-romană și
profesor la Universitatea din București, I. Bogdan a fost un caz unic în istoria
facultăților de litere românești, dar atât de necesar în împlinirea unei
strategii de grup: mai bine de două decenii a fost decan al acestei instituții
(1898-1919), cu scurte întreruperi, când a funcționat ca prorector și rector41.
Încă din 1898 cei doi se găsesc angrenați prin interese comune într-o mișcare
renovatoare a culturii noastre, momentul indicând apariția în sânul
universitarilor bucureșteni a „două direcții” diferite de concepții,
a unui conflict de idei, dar și de generații. De o parte „tinerii”,
triada critică ce reunea pe Dimitrie Onciul, Ioan Bogdan și Nicolae Iorga,
pe de alta „bătrânii” (V. A. Urechia, B. P. Hașdeu, Gr. G. Tocilescu, N.
Quintescu ș.a.), încorsetați într-un academism rigid și conformist, neputincioși
în acceptarea ideilor novatoare. Iar impunerea unor noi deziderate și programe
coerente de muncă în domeniul universitar presupunea însușirea pârghiilor de
putere în administrarea domeniului. Iorga și Bogdan se vor angaja de acum într-o
luptă în care jocul de culise, cultivarea orgoliilor și a slăbiciunilor vor
sfârși prin a-i face atotputernici în cele mai înalte foruri științifice
românești. Corespondența dintre cei doi și mărturiile contemporanilor, faptele
în sine reconstituite pe baza arhivelor diverselor instituții sunt mai mult
decat revelatoare. Se constată o strategie bine elaborată, în care spiritul
dictatorial era oarecum înstăpânit iar politica de cadre, de plasare a
discipolilor în posturi importante, își regăsea tradiția în politica junimistă
din a doua jumătate a veacului XIX. Cu titlu de exemplu, se poate constata că
mai toți – dar aproape toți istoricii universitari de renume din primele trei
decenii ale secolului nostru își datorează cariera lui N. Iorga și I. Bogdan: G.
I. Brătianu, Ilie Bărbulescu, N. Bănescu, P. Cancel, C. C. Giurescu, Al.
Lapedatu, I. Lupaș, Ilie Minea, G. Oprescu, P. P. Panaitescu, V. Pârvan, Em.
Panaitescu, D. Russo, D. M. Teodorescu ș.a. Atotputernicia celor doi s-a
manifestat de la acordarea burselor de studii pentru studenți și până la
numirile universitare ori în sânul Academiei, într-o manieră ce ar merita
relevată, dar a cărei complexitate nu ne permite să o reconstituim aici.
Ce
a însemnat dispariția lui Ioan Bogdan în 1919 se poate lesne constata din
însemnarea epistolară a lui Sextil Pușcariu, datată 2 iunie 1923. Rămas aproape
singur în fața propriilor discipoli, care reiterau oarecum evenimentele de la
cumpăna dintre secole, Iorga va deveni la rândul său victima unei alte generații
ce apela la aceleași strategii precum au făcut-o cândva mentorii lor. „Ieri am
avut la Academie – notează filologul clujan – ceea ce era de așteptat. După
scenele turbulente din anii trecuți și tendința tot mai pronunțată de dictator a
lui Iorga, noi, cei care-l respectăm și-i suntem cu adevărat prieteni, dar nu
înțelegem să-l aprobăm în toate capriciile și neconsecvențele sale, am hotarât
să votăm, chiar contra voinței lui […]. El s-a înfuriat, a venit în sala de
ședințe și își scrise demisia, explicându-ne la cei de față cum el a fost
totdeauna terorizat, mai întâi de I. Bogdan, apoi de Onciul, acum de Pârvan”42.
Ar
fi prematură și, oricum, prea vastă analiza efectelor acestui ultim mariaj al
lui Iorga cu Ecaterina Bogdan, ale cărui consecințe s-au dovedit mai mult decât
benefice în cariera istoricului. Cert este însă faptul că Iorga a optat pentru
acele soluții care să-i pună în valoare talentul, capacitatea intelectuală și
temperamentul. În pragul secolului XIX se constată acea mutație profundă în
dinamica mariajelor din interiorul corpului profesoral universitar, în care
capitalul intelectual stă la baza strategiilor și atuurilor reușitei
profesionale. Iar cazul de mai sus nu este singular în epocă. Aceleași conduite
le întâlnim la familia Densusenilor și a Giureștilor, pentru a da doar două
exemple cu rezonanță în cultura română și o încărcătură genealogică bogată.
La
eșecul primului mariaj al lui Iorga a contribuit, fără îndoială, faptul că
acesta era un izolat într-un câmp în cadrul căruia nu s-a putut acomoda atât
prin vârstă, cât și prin poziție socială, nivel intelectual și habitudini. Prin
socrul său, Vasile Tasu – care nu-și făcuse prezența în spațiul cultural ieșean
decât prin câteva recenzii –, Iorga contactase la vremea respectivă legături
profitabile cu potentații unei generații ce nu-și mai găseau locul și
funcționalitatea optimă în noul cadru de transformări sociale și culturale de la
finele secolului XIX. Apoi, familia juristului era puțin numeroasă: în afara
Mariei, lipsită de studii superioare și cu un spirit mult prea casnic și
refractar noilor tipuri de conveniențe sociale în care Iorga se implica tot mai
mult, familia Tasu mai avea un fiu, Vasile, nevăzător din naștere și care, după
studii strălucite la Paris, a pus la noi bazele învățământului pentru orbi. Nici
încercarea unor firave alianțe familiale (prin botezuri sau cununii) nu au dat
rezultate. Singura legătură cu mediul universitar era Constantin Erbiceanu,
înrudit cu Tasu și naș al fiicei lui Iorga din prima căsătorie, Florica,
legătură ce putea trece ca nesemnificativă dacă luăm în seamă chiar și numai
vârsta elenistului: 65 ani în 1900.
Apropierea lui Iorga de I. Bogdan a fost facilitată și de o situație familială
aproape similară. Amândoi au crescut în lipsa tatălui, în medii ce aveau un
sistem de valori și habitudini de clasă relativ identice; erau congeneri și
formați în același mediu intelectual universitar (la Iași); opțiunile pentru
viitoarele cariere, în ambele familii, se îndreaptă spre profesiuni didactice,
insuficient plătite dar sigure, militare și medicale.
Au
fost acestea doar câteva considerații ce trebuie extinse asupra întregului corp
universitar în vederea definirii unei tipologii complete a strategiilor
matrimoniale, cu rezultate ce ar putea fi fundamentale pentru morfologia
câmpului intelectual românesc.
[1]
P. Bourdieu, Le capital social. Notes provisoires, în „Actes de le recherche
en sciences sociale”, no. 31, janvier 1980, p. 2
[2]
A. Desrosiéres, Marche matrimonial et structure des classes sociales, în „Actes
de la recherche en sciences sociales”, no. 20-21, 1978, p.
97.
[3]
P. L. Berger, H. Kellner, Le mariage
et la construction de la realité, în vol. P. L. Berger, Affrontés
à la modernité, Paris, Centurion, 1980, p. 23-44.
[4]
Arh. St. Iași, Tribunal sect. III.
Căsătorii,
dos. 8520/1890.
[5]
„Curierul român”, V, 1890, nr. 11 din 8 aprilie, p. 3;
„Libertatea”, II, 1890, nr. 61 din 12 aprilie, p. 3.
[6]
Actul de naștere al d-lui
N. Iorga, în
vol. Lui Nicolae Iorga. Omagiu 1872-
5/18 iunie 1921, Craiova, Edit. Ramuri, 1921, p. 349.
[7]
I. V. Luca, Situația școlară a lui N.
Iorga din anul 1885-1886, în „Anuarul Liceului Laurian din Botoșani”, Botoșani, 1930-1931, p. 31-32; Gh.
Ungureanu, N. Iorga, școlar la Liceul
Național din Iași și câteva date inedite despre familia sa, în „Anuarul
Liceului Național din Iași”, Iași, 1941-1942, p. 5-19; B. Theodorescu,
Biografia școlară a lui N. Iorga, București, 1970, 311 p.
8
Vezi Arh. St. Iași, Facultatea de
litere, dos. 229 B/1888, precum și dos. 883/1888, f. 51; 884/1889, f.
11, 43, 66.
9
B. Theodorescu, Contribuțiuni la
cunoașterea strămoșilor lui Nicolae Iorga, București, 1947, 85 p.; Șt.
S. Gorovei, Mihai S. Rădulescu, Strămoșii cunoscuți ai lui N. Iorga, în „Acta
Moldaviae Meridionalis”, Vaslui, VII-VIII, 1985-1986, p. 427-443.
10
Cf. Al. Lapedatu, Scrieri alese, Cluj, Ed. Dacia, 1985, p. 133.
11
I. E. Torouțiu, Studii și documente literare, IV, București, 1933, p. 399-400.
12
Scrisori către N. Iorga, I, ediție
B. Theodorescu, București, 1972, p. 3. Pentru rolul jucat de Xenopol în
destinul lui N. Iorga vezi și A. D. Xenopol, Un
ultim cuvânt pentru d. N. Iorga, în „Românul”, an. 47, 1903, nr.
136 (27) din 9 octombrie.
13
N. Iorga, O viață de om așa cum a
fost, ediție Valeriu și Sanda Râpeanu, Edit. Minerva,
București, 1984, p.116.
14
Vezi Sorin Alexandrescu, „Junimea”:
Discours politique et discours culturel, în Libra. Etudes roumaines offertes à Willem Noomen à l’occasion
de son soixantième anniversaire, éd. Par I. P. Culianu, Groningen, Presses de l’Université, 1983, p.
47-49. „Junimea este o școală de cadre
ce produce partizani și îi distribuie sistematic în toate domeniile vieții
publice, o infrastructură socială sau, cu alte cuvinte, o mafie ce asigură
membrilor ei funcții și promovări sociale”(p. 51).
15 Scrisori către N. Iorga, I, p.101-102, 127-128.
16 Din actul de naștere al Ecaterinei aflăm: tatăl - Costache, n. 1826, greco-ortodox, agricultor; mama - Profira, n. 1838; unchi de pe tată – Grigore, n. 1836, agricultor; Gavrilă, n. 1832, ofițer (cf. Arh. St. Iași, Facultatea de litere, dos. 219/1888, f. 2).
17
Cât privește cariera de studentă a Ecaterinei Botez, constatăm că până în
1892 își trecuse toate examenele cu excepția celui de istoria românilor la
A. D. Xenopol. Cu toate eforturile depuse, nici în
1897 nu reușise să obțină notă de trecere la această materie predată tocmai
de protectorul lui Iorga.
Motivațiile ar putea fi găsite în evenimentele începutului de an 1890? (cf.
Arh. St. Iași, Facultatea de litere, dos. 892/1897, f. 2). Oricum, la 24
ianuarie 1890, D. Evolceanu vedea în Ecaterina „o ființă atât de drăgălașă
cu lacrimi în ochi” (Scrisori către N.
Iorga, I, p. 102).
18
Vaile Tasu, născut în noiembrie 1844 la Baia (jud. Suceava); părinții:
Neculai (+1854) și Safta (+1860). Căsătorit la 11 aprilie 1871 cu Eleonora
Pop, născută la 26 noiembrie 1854 în Iași; părinții: Dimitrie și Elena (+26
noiembrie 1855), domiciliați în Tecuci (cf.
Arh. St. Iași, Tribunal secț. III. Căsătorii, dos. 1885/1871).
19
Funcția din cadul Curții de Casație era și ea rezultatul unei strategii
politice, în sens larg. Oricum era bine retribuită, leafa fiind ceva mai
mare decât a unui ministru plenipotențiar cat. I sau a unui general de
brigadă.
20
N. Iorga, O viață de om așa cum a fost, p. 123.
21
Scrisori către N. Iorga, I,
p. 127-128.
22 Ibidem, p. 29, 31.
23 Ibidem, p. 64. Pentru o justă comparație, leafa unui profesor de gimnaziu era în jur de 200 lei.
24 Ibidem, p. 63-99.
25 Teoharie Antonescu, Jurnal, text inedit aflat în Arhiva Muzeului literaturii Române din Iași, nr. 8569/2, f. 2-4.
26
Din această căsătorie au rezultat următorii copii: Petru
(1894-1965), ofițer de carieră, cavaler al ordinului „Mihai Viteazul”,
căsătorit în 1927 cu Elena Dumitrescu; Elena
(1896-1898); Maria
(1897); Florica (1898-1954),
autoare a două volume de versuri, căsătorită în 1918 cu colonelul D.
Chirescu (1890-1980), cavaler al ordinului „Mihai Viteazul” și prefect de
Storojineț în timpul guvernării Iorga (1931-1932).
27 Scrisori către N. Iorga, I, p. 597.
28
N. Iorga, Corespondență, I, ediție
Ecaterina Vaum, București,
1984, p. 125.
29
Reunite în Opinions sincères. La vie intellectuelle des Roumains en 1899,
Bucarest, 1899, și Opinions
pernicieuses d’un
mauvais patriote, Bucarest,
1900.
30 Scrisori către N. Iorga, I, p. 599-600.
31 Cf. N. Iorga, Scrisori către Catinca. 1900-1939, ediție Andrei Pippidi, București, 1991, p. 51-52.
32 Asupra acestui aspect, vezi C. A. Brown, R. Feldberg, E. M. Fox, J. Kohen, Divorce: Chance of a New Lifetime, în „Journal of Social Issues”, 32, 1976, no. 1, p. 119-134.
33 A. J. Norton, P. C. Glick, Marital Instability: Past, Present and Future, în „Journal of Social Issues”, 32, 1976, nr. 1, p.5-20 [p. 17].
34
La 1898-1899 se aflau aici Elena Bogdan și patru din copiii ei: Maria,
Ecaterina, Alexandru și Lucia-Augusta.
35
N. Iorga, Scrisori către Catinca.
1900-1939, p. 27.
36
Ibidem, p. 33.
37
Maria (1873-1963) se va căsători mai apoi cu Grigore Popescu, proprietar în
Toplița, în mai 1902. S-ar părea că Iorga avea un contracandidat la mâna
Catincăi în persoana lui Aurel Bunea, fratele canonicului Augustin Bunea.
38
Logodna lui N. Iorga cu Catinca Bogdan este anunțată de „Tribuna poporului”
(Arad), V, 1901, nr. 16 din 25 ianuarie/7 februarie, p. 3.
39
Soția acestuia, Maria Tzigara, se înrudea cu Zulnia Iorga.
40
I. Ciolan, Cateva date despre familia Ioan Bogdan. Pe marginea unor scrisori și
documente inedite, în „Romanoslavica”, XIII, 1966, p. 273-283.
41
C. N. Velichi, Ioan Bogdan și reorganizarea Facultății de filosofie și litere din
București, în „Romanoslavica”, XV, 1967, p. 219-236. Ioan Bogdan era
căsătorit cu Maria Colțescu, a cărei nepoată Silvia, fiica industriașului
Ioan Christescu, a devenit soția lui Vasile Pârvan.
42 Sextil Pușcariu, Memorii, București, Ed. Minerva, 1978, p. 634.